-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)
-آيا عمر جاودانه و آب حيات و اين كه حضرت خضر از آب حيات نوشيد و عمر جاودانه يافت درست است؟

(0)
-چه كسي در آخرت بهره مند وبي بهره مي باشدچرا؟(0)
-چرا ما نمي توانيم شناخت دقيق و كاملي از عالم , آخرت داشته باشيم ؟(0)
-با تامل و دقت در انسان و طبيعت روشن مي شود كه انسان همواره در پي دفع ضرر ازخود و جلب منافع است و از اين طريق حيات خود را حفظ كرده , به بقا ادامه مي دهد . امـا از آنـجـا كه دفع ضرر و جلب منفعت في حد نفسه نمي تواند انسان رابرانگيزد و به عمل وادار سـازد خـداوند اعمال را همراه با لذت يا رنج قرار داده است و انسان در پي لذت برمي آيد و مثلا با خـوردن و آشاميدن و زناشويي كردن لذت مي برد و از اين طريق در حقيقت حيات و بقاي خود را ادامه مي دهد . امـا اگـر فـرض كـنيم انسان نه دچار ضعف و بيماري شود و نه نابود گردد , كما اينكه در جهان آخـرت چنين است ديگر لذت ها فايده اي براي او ندارند , زيرا لذت ها در دنيا براي اين بودكه انسان تشويق به عمل شود تا به بقاي خود ادامه دهد . بنابراين چرا خداوندهمواره انسان را به لذت هاي گوناگون جهان آخرت وعده مي دهد در حاليكه اين لذت هادر آنجا فايده اي ندارند ؟(0)
-چـگـونه ممكن است امر جاويداني كه ابتداي آن روز قيامت است كه در آن آسمان و زمين از ميان مي روند , به بقاي آسمان و زمين مقيد شود ؟(0)
-چرا عدم ايمان به آخرت , موجب عذاب ابدي مي شود ؟(0)
-آيا انسان ها در آخرت هم مثل اين دنيا از اختيار برخوردارند؟(0)
-آخرين مرحله كمال انسان در آخرت چيست ؟(0)
-عقب ماندگان ذهني و كودكان در آخرت در چه حالي هستند؟(0)
-آيا در جهان آخرت با همين تركيب حاضر مي شويم ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:36072 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:20

لحظه مرگ و كيفيّت قبض روح آدمي چگونه است؟
لحظه مرگ، هنگامي است بسيار مهم و بزرگ كه آيات و رواياتي بسيار از آن سخن گفته اند; هنگامي است كه حتّي خوبان از آن مي هراسند و در همين حال در شوق لقاءاللهاند; مانند غوّاصي كه در پي يافتن مرواريد است، ولي از غرق شدن در دريا نيز بيم دارد.
سكرات مرگ، به راستي در رسيد; اين همان است كه از آن مي گريختي.» آري، همانگونه كه انسانِ مست نمي فهمد كه چه مي گويد و نمي داند كه مردم درباره اش چه مي گويند، در آن لحظه، حضور مرگ و دلهره ها از يك سو و جدايي از زن و فرزند و مال و مقام از سوي ديگر، براي او هوشي نمي گذارد و چنان گيج و مبهوت مي شود كه در قرآن و حديث از حال او با لفظ سكوة(=مستي) ياد شده است. اين تعبير درباره قيامت نيز آمده كه مي فرمايد: «و تري الناس سُكاري و ما هم بِسُكاري ولكنّ عذابَ الله شَديدٌ(2); و مردم را همچون مستان مي بيني، ولي آنان مست نيستند، بلكه عذاب خدا سخت است.»
چنانكه امام علي((عليه السلام)) در اين باره مي فرمايد: «فغير مَوصُوف مانزَل بِهم; آنچه بر انسان در لحظه مرگ وارد مي شود، وصف ناپذير است.» به گونه اي كه بدن سست مي شود، رنگ مي پرد، مرگ مي آيد، زبان مي گردد; ولي انسان هنوز مي بيند و مي شنود. فكرش كار مي كند، ولي در اين كه با عمرش چه كرده است، مي انديشد: «يُفَكِّر فيما اَفْني عُمْرَه و فيمَ اَذْهَبَ دَهَرَه;با خود مي انديشد كه عمرش را در چه راهي صرف كرده و روزگارش را در چه گذرانده
ـــــــــــــــــــــ
1 - سوره ق، آيه 19.
2 - سوره حج، آيه 2.

ـ830ـ
است.»
امام((عليه السلام)) مي فرمايد: «در آن لحظه، از اموال و ثروتهايي كه در طول عمرش گرد آورده است، ياد مي كند و با خود مي گويد: اين اموال را از چه راهي به دست آوردم. فكر حلال و حرام آن نبودم. اكنون گناه و حسابش با من و لذّت و بهره اش با ديگران است; ولي مأمور مرگ همچنان روح او را از اعضايش برمي كَند تا زبان و گوش نيز از كار مي افتد و فقط چشمانش مي بيند. به اطراف خود مي نگرد و تلاش و وحشت و حركات اطرافيان را مي بيند، ولي نمي شنود و سخن نمي گويد. در لحظه آخر روح از چشم نيز برون مي رود و او در ميان دوستان و بستگان همچون مرداري مي افتد و همه از او مي ترسند و از پيرامونش مي گريزد و پس از اندكي او را به خاك و عملش مي سپارند و دور مي شوند.(1)»
در سوره قيامت آيه 29 - 26 آمده است كه دنيا را بر آخرت ترجيح ندهيد و در انديشه مردن باشيد; همان دم كه چون جان از بدن خارج مي شود و به گردن مي رسد، مي گويند: «كيست كه اين انسان در حال مرگ را نجات دهد؟! كدام پزشك و انساني را براي رهايي اش از مرگ بياوريم؟!» ولي خود مي داند كه هر لحظه از دنيا و تمام چيزهايي كه عمري در پي شان دويده و بر هم انباشته و به آنها دل بسته است، جدا مي شود و از دوستان و فرزندان و همسر دور مي گردد. با بيرون آمدن روح از بدن، ساق پاهايش به هم مي چسبند و سختي جدايي از دنيا و ورود به عالم ديگر،او را در هم مي فشارد.

( بخش پاسخ به سؤالات )

ـــــــــــــــــــــ
1 - نهج البلاغه، ترجمه فيض الاسلام، ص 322.

ـ831ـ

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.